7 شهریور 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان

بیماری های مخصوص فک و دهان

بیماری های مخصوص فک و دهان جزو شایع ترین بیماری ها در زمینه دهان و دندان می باشد که هر فردی میتواند به آن دچار شود.

شما ممکن است در موقع غذا خوردن متوجه صدایی از فک خود شده باشید که معمولا هم این صدا همراه با درد است و به طوری که هنگام باز و بسته کردن دهان در قسمت فک خود احساس درد میکنید و این درد میتواند شما را از خوردن ادامه غذا منصرف سازد.

بیماری های مخصوص فک و دهان نشانه هایی از قبیل درد دارند همچنین اگر شما دائما دندان های خود را به هم میسایید، ضایعات یا تکه های سفید و قرمز رنگ در دهان خود مشاهده میکنید این ها همه میتواند نشانه هایی از این بیماری باشد.

بیشتر بخوانید …  شش دلیل بوی بدن دهان

اما نشانه های این بیماری به صورتی است که اکثر افراد مبتلا به بیماری های فک و دهان از آن بی اطلاع اند ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که بی تفاوت بودن به این بیماری آن را درمان نمیکند بلکه باعث پیشرفت این بیماری و به وجود آمدن نشانه های جدید و حتی تشدید آن میشود پس بهتر است با احساس درد در این ناحیه ها حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

البته داشتن درد در این ناحیه همیشه نشانه از بیماری های فک و دهان نمی باشد بلکه درد یا ناراحتی در فک می تواند نشان از حمله قلبی باشد که شما اگر نشانه های آن را بدانید میتوانید از شر این بیماری نیز جان سالم به در ببرید.

شاید شما بخواهید که معروف ترین بیماری های مربوط به فک و دهان را بدانید معروف ترین بیماری های فک و دهان عبارت است از : عفونت های قارچی، سوزش دهان، تبخال ، آفت، زخم دهان، اختلال مفصل گیجگاهی فکی، سرطان دهان، بوی بد دهان، لکوپلاکی، بیماری های لثه و ….

ما در ادامه شما را با یکی از این بیماری آشنا میکنیم و شما هم سعی کنید تا با رعایت بهداشت دهان و مسواک زدن از مبتلا شدن به این بیماری ها جلوگیری کنید.

شایع ترین بیماری فک و دهان

بیماری های مخصوص فک و دهان

در فک مفصلی داریم که به مفصل گیجگاهی معروف است که کار آن متصل کردن فک پایین به جمجمه است و اگر این مفصل وجود نداشت ما نمیتوانستیم به راحتی غذا بخوریم یا حتی صحبت کنیم و خمیازه بکشیم.

اختلال در این مفصل یکی از شایع ترین بیماری هایی است که میتواند حتی در زندگی روزمره ما نیز اختلال وارد کند.

این بیماری نیز علائم زیر را دارد:

معمولا این بیماری با درد همراه است به طوریکه افراد در باز کردن دهان خود نیز دچار مشکل و قادر به غذا خوردن نیستند و حتی ممکن است بعضی مواقع فک آن ها قفل کند.

در ناحیه صورت معمولا احساس درد و خستگی می کنند و گاهی یک طرف صورتشان متورم میشود.

داشتن صدای وزوز گوش نیز یکی از علایم این بیماری میتواند باشد و این صدا در اثر قرار گرفتن نادرست فک بالا و پایین میباشد.

از علایم این بیماری میتوان به داشتن سردرد های بی دلیل موقع بیدار شدن از خواب نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید … فک شکسته و جابجا شده چگونه است؟

اگر شما یکی از این علایم را داشتید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید که حتی در صورت شدید بودن این بیماری ممکن است دندان پزشک شما را برای تشخیص دقیق به جراح دهان و فک و صورت ارجاع دهد.

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله بیماری های مخصوص فک و دهان می شوند. این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و  یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم مانع از بیماری های مخصوص فک و دهان شوند .

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج