بیماری‌های مخصوص فک و دهان

بیماری‌های مخصوص فک و دهان

24 اسفند 98 مقالات

از آنجایی که دهان آینه بدن است و بسیاری از بیماری‌های سیستمیک ممکن است با علائم اولیه دهانی ظاهر شوند بنابراین داشتن اطلاعات در مورد بیماری‌های فک و دهان لازم و ضروری است. بیماری‌های مربوط به فک و دهان را بیماری‌های استوماتوگناتیک گفته می‌شوند. همانطور که گفته شد دهان از ارگان‌های مهم بدن با عملگردهای متفاوت است. همچنین با سرعت زیاد دچار بیماری‌های دهانی می‌شود. بیماری‌های دهان به گونه‌ای هستند که اکثر افراد مبتلا از آن بی اطلاع هستند و عدم توجه به این بیماری‌ها فرد مبتلا را دچار بیماری‌های شدیدتر می‌کند.

شایع‌ترین بیماری‌های فک و دهان

در این مطلب به شایع‌ترین بیماری‌های فک و دهان می‌پردازیم و شما را با چند بیماری شایع فک و دهان آشنا می‌کنیم. با درمان به موقع این بیماری‌ها و پیشگیری از مشکلات شدیدتر می‌توان از وقوع بیماری‌های حادتر جلوگیری کرد. از جمله بیماری‌های دهان و دندان می‌توان به بیماری‌های زیر اشاره کرد:

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های فک و دهان بیماری اختلال مفصل گیجگاهی فکی است. مفصلی که فک پایین به جمجمه متصل می‌کند مفصل گیجگاهی فکی نام دارد. وجود این مفصل است که بسیاری از کارهای ما را از جمله جویدن غذا، صحبت کردن و خمیازه کشیدن را میسر می‌کند. این مفصل که با نام علمی  تمپورومندیبولار شناخته می‌شود به فک اجازه می‌دهد که در تمام جهات حرکت کند. افرادی که دچار اختلال مفصل گیجگاهی فکی هستند در باز و بسته کردن دهان خود مشکل دارند و حتی ممکن است فکشان قفل کند. تورم صورت و احساس خستگی صورت در افراد مبتلا به اختلال مفصل گیجگاهی فکی مشاهده می‌شود. از دیگر علائم این بیماری وزوز گوش، احساس درد در فک یا گوش موقع غذا خوردن، سردردهای بی علت در طول روز است. همچنین صدای کلیک یا صدای خرت خرت موقع باز و یا بسته کردن دهان و جویدن نیز از علائمی است که باید حتما به پزشک متخصص مراجع کرده و از سلامت و یا وجود بیماری مطمعن شوید. اختلال مفصل گیجگاهی فکی ممکن است در یک طرف صورت و یا در هر دو طرف صورت اتفاق بیفتد.

بیماری‌های فک و دهان

عواملی که باعث ایجاد اختلال مفصل گیجگاهی فکی می‌شوند عبارتند از:

• فشار و یا ضربه محکم به فک
  • به هم فشردن دندان‌ها (دندان قروچه)
  • آرتروز در مفصل گیجگاهی فکی

درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی

پزشک متخصص شما ممکن است برای تشخیص قطعی و درمان مناسب از شما عکس رادیوگرافی پانورامیک از دهان و فکتان بخواهد. بیشتر افرادی که مبتلا به این بیماری هستند علائمی موقت  دارند که خیلی جدی نیستند و در بیشتر موارد در خانه درمان می‌شوند. خود بیمار برای رفع این اختلال اقدامات مهمی می‌تواند انجام دهد. از جمله اقداماتی که فرد بیمار در خانه برای بهبودی خود می‌تواند انجام دهد شامل موارد زیر می‌شوند:

• تا حد ممکن سعی کنید غذا را آرام بجوید
  • از حرکت دادن فکتان با شدت زیاد جلوگیری کنید
  • استفاده از کمپرس یخ در صورت درد داشتن
  • استفاده از یک حوله گرم و قرار دادن آن بر روی صورت
  • استفاده از داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن
  • کاهش استرس
  • فیزیوتراپی

اگر پس از انجام اقدامات اولیه نتیجه مطلوب را نگرفتید و بیماری رفع نشد پزشک درمان‌های زیر را انجام می‌دهد.

• تحریک الکتریکی عصبی پوست: این روش درمان با استفاده از جریان‌های الکتریکی ضعیف برای تسکین درد مفصل فک و صورت انجام می‌شود. استفاده از این روش در اکثر افرد موفقیت آمیز بوده و درد کاهش پیدا میکند.
  • تزریق: گاهی پزشک برای تسکین درد داروهای درد یا بیهوشی به عضلات تزریق می‌کند.
  • طب سوزنی: در بسیاری از موارد استفاده از طب سوزنی برای درمان ختلال مفصل گیجگاهی فکی مفید است.
  • عمل جراحی: در نهایت اگر بیماری با هیچ از موارد گفته شده درمان نشد پزشک متخصص از عمل جراحی برای درمان بیمار استفاده می‌کند.

لکوپلاکی

یکی دیگر از بیماری‌های فک و دهان بیماری لکوپلاکی است. در لکوپلاکی یا سفید گژنه پلاک‌های سفید و یا خاکستری رنگی در مخاط دهان ایجاد شده و معمولا در کناره‌های زبان به صورت خطوط سفید دیده می‌شوند. این لک‌ها عموما دردناک نیستند و ممکن است زمان زیادی نادیده گرفته شوند. ولی در هر صورت اگر از بین نرفتن حتما به پزشک مراجعه کنید. در بیماری لکوپلاکی ممکن است علائم زیر را مشاهده کنید:

• ظهور پلاک‌های سفید یا خاکستری رنگ بر روی زبان، لثه و یا سقف دهان
  • درد گوش هنگام جویدن غذا
  • عدم توانایی باز کردن فک
  • حساس شدن دندان به غذاهای تند و گرم

علل ایجاد لکوپلاکی

• مصرف دخانیات
  • دندان شکسته یا تیز در سطوح زبان
  • مصرف الکل
  • استفاده از پروتز دندان به صورت نامناسب

درمان لکوپلاکی

برای درمان این بیماری باید منشاء تحریک این بیماری از بین برود. به عنوان مثال اگر بیماری به علت مصرف سیگار و تنباکو باشد با ترک مصرف سیگار به کاهش بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن کمک کرده‌اید. اگر بیماری به علت وجود دندن‌های زبر و ناهموار و یا دندان‌های مصنوعی نامناسب ایجاد شده باشد با رفع مشکل دندان بیماری هم درمان می‌شودبیماری لکوپلاکی خفیف به طور معمول بی ضرر بوده و از بی خطرترین بیماری‌های فک و دهان است. موارد جدی‌تر ممکن است با سرطان دهان ارتباط داشته باشند که باید سریعا درمان شده و با رعایت بهداشت دهان و دندان از عود مجدد آن جلوگیری کنیم. در این بیماری معمولا ضایعات در طی چند هفته تا چند ماه بعد از برداشتن منشاء تحریک از بین می‌روند. ولی اگر در صورت برداشتن منشاء تحریک، بیماری درمان نشد ممکن است نیاز شود ضایعه را با عمل جراحی خارج کنند.