7 شهریور 98 بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان کلینیک دندانپزشکی

مهم ترین علت های دندان درد در بارداری

بارداری و حاملگی همانطور که یکی از مهم ترین و شیرین ترین مراحل زندگی یک زن میتواند باشد میتواند یکی از پر درد ترین و حساس ترین مرحله زندگی یک زن نیز باشد مخصوصا وجود دندان درد در بارداری که یکی از دردناک ترین مشکل ها در این دوره می باشد و معمولا هم برای بیشتر خانوم ها اتفاق می افتد.

شما برای اینکه از دندان درد در بارداری به دور باشید باید حتما قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید و دندان های خود را مورد بررسی قرار دهید و در حین بارداری نیز سعی کنید در وقت های مشخص به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بر روی دندان های شما معاینات لازم را انجام دهد.

بیشتر بخوانید … مراقبت های دهانی در طول بارداری

دندان درد در بارداری معمولا نشانه پوسیده شدن دندان های خانوم می باشد که این قضیه نیز معمولا به علت تغییرات هورمونی که در این سن اتفاق میفتد دیده میشود به همین خاطر در این دوران علاوه بر پوسیدگی خانوم ها میتوانند به بیماری هایی مثل بیماری لثه، در آمدن دندان عقل، عفونت، شکستگی دندان یا دیگر بیماری ها دچار شوند.

دندان درد در بارداری

دندان درد در بارداری میتواند علت های مختلفی داشته باشد و زنان باردار هم به علت تغییرات هورمونی و همچنین ضعیف بودن بدن و نیاز بیشتر بدن به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر به این بیماری دچار میشوند و تحمل آن ها برای دندان درد نیز کمتر میشود.

در این قسمت ما مهم ترین علت های دندان درد در بارداری را مورد بررسی قرار میدهیم تا شما با دانستن آن ها بتوانید از این بیماری پیشگیری کنید و یا سریعا به درمان آن بپردازید. مهمترین دلایل احتمالی دندان درد:

کمبود کلسیم

در دوران بارداری زنان معمولا بدنشان نیاز بیشتری به کلسیم پیدا میکند به همین دلیل معمولا در بدن آن ها کمبود کلیسیم نیز دیده میشود که میتواند یکی از دلایل دندان درد در بارداری باشد.

در این دوران زنان باید از یک رژیم غذایی استفاده کنند که کلیسیم لازم بدنشان تامین شود زیرا این ماده برای شکل گیری استخوان های کودک بسیار لازم و ضروری می باشد.

به همین دلیل اگر کلیسیم بدن شما کاهش یابد باعث ضعیف شدن چرخه باز تولید طبیعی املاح مورد نیاز بدن میشود که در این صورت مینای دندان از بین میرود و دندان میپوسد.

بیماری صبحگاهی یا ویار

در این دوران بیمار به دلیل داشتن ویار نیز به دندان درد مبتلا میشود داشتن ویار و حالت تهوع های مداوم در دوران بارداری نیز بخاطر به همراه داشتن ترشحات اسیدی معده میتواند به لثه ها آسیب بزند همچنین این اسید باعث از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان نیز میشود که در نهایت باعث پوسیدگی دندان و دندان درد های شدید میشود.

بیشتر بخوانید … ارتودنسی و بارداری

عدم رعایت مناسب بهداشت دهان

در حین بارداری ممکن است بیمار به بو یا مزه خمیر دندان ویار پیدا کند و به نوعی مزه خمیر دندان حال بیمار را بد کند و دلیلی برای بیمار شود تا از مسواک زدن به دندان های خود اجتناب کند به همین دلیل نیز رعایت نکردن بهداشت نیز میتواند یکی از این علت ها باشد.

تغییر در رژیم غذایی

در این دوران بسیاری از زن ها مقدار زیادی از قند ها را استفاده میکنند که همانطور که شما میدانید این ماده نیز باعث پوسیدگی دندان ها میشود پس بیمار باید حتما سعی کند در دوران بارداری از رژیم غذایی مناسبی و همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کند تا به درد دندان دچار نشود.

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج