5 شهریور 98 بهداشت دهان و دندان

دلایل ایجاد بیماری گلوسیت یا التهاب زبان

همان طور که همه شما میدانید زبان جزو یکی از مهم ترین اندام های داخلی دهان ما می باشد که در بیشتر زمینه ها از جمله جویدن غذا ، فرو رفتن غذا و لذت بردن از طعم بی نظیر غذاها و همچنین صحبت کردن با افراد دیگر به ما کمک می‌کند.

گلوسیت یا التهاب زبان نیز یک بیماری است که همانطور که از نامش پیداست به زبان ما مربوط میشود و علایم آن بیماری تغییر یافتن بافت و رنگ زبان است که اگر این بیماری حاد باشد و پیشرفت کند میتواند دردی را در این ناحیه نیز ایجاد کند و حتی بر نحوه صحبت کردن شما نیز تاثیر میگذارد.

انواع گلوسیت

این نوع بیماری میتواند انواع مختلفی داشته باشد که در زیر به آن ها اشاره میکنیم:

گلوسیت حاد: این نوع جزو خطرناک آین بیماری است که به طور ناگهانی در دهان ایجاد شده و پخش میشود همچنین علائم شدیدی نیز به همراه دارد.

گلوسیت مزمن: این نوع نیز نشانه از یک بیماری پیشرفته و اساسی دارد و زبان شما به شدت التهاب خواهد داشت.

گلوسیت آتروفیک: این نوع نیز زبان شما را مسطح میکند و آن را براق میکند و رنگ آن به قرمز یا صورتی تغییر میکند.

گلوسیت میانی یا متوسط: این نوع نیز که زیاد خطرناک نیست بر اثر عفونت میتواند در دهان شما ایجاد شود.

بیشتر بخوانید … چهار علت پزشکی نارنجی شدن رنگ زبان

در این قسمت نیز برخی از علایم این بیماری را به شما عزیزان معرفی میکنیم:

تورم زبان که با درد آن نیز همراه است
در این بیماری زبان شما سوزش و خارش خواهد داشت
رنگ زبان شما تغییر خواهد کرد
صحبت کردن و غذا خوردن و بلعیدن غذا توسط شما به مشکل خواهد خورد

1.آلرژی داشتن

در این زمان ممکن است فرد به علت داشتن آلرژی به یک ماده غذایی خاص، دارو و یا مواد تحریک کننده به گلوسیت حاد مبتلا شود و همچنین در این نوع بیمار ممکن است در ناحیه زبان درد داشته و زبان آن و دچار تورم شده باشد.

2.آسیب دیدن دهان بر اثر مواد خوراکی

در زندگی روزمره ممکن است آسیب های بسیاری مانند بریدن و یا سوختن با خوردن غذاهای گرم به دهان برسد و به زبان ما نیز آسیب برساند که ممکن است احتمال مبتلا شدن به این بیماری را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید … هفت علت زبان سبز

3. بیماری‌ها

انواع بیماری ها میتوانند ما را به این بیماری مبتلا کنند مخصوصا بیماری هایی که باعث کمبود ویتامین در بدن ما میشوند و یا سو تغذیه داشتن و همچنین داشتن کم خونی نیز میتواند یکی از این بیماری ها باشد و همچنین بیماری هایی که به سیستم ایمنی بدنی ما نیز تاثیر میگذارد و با ضعیف ساختن سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی افزایش میدهد.

4. کمبود ویتامین ها

کمبود انواع ویتامین ها میتواند ما را به این بیماری مبتلا سازد اما بیشترین ویتامینی که کمبود آن میتواند برای این بیماری ما را با مشکل ایجاد کند ویتامین B12 می باشد پس سعی کنید همیشه ویتامین های بدنی خود را در سطح قابل قبولی نگه دارید.

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج