دلایل ایجاد بیماری گلوسیت یا التهاب زبان

23 فروردین 99 مقالات

بیماری گلوسیت یا التهاب زبان

زبان یکی از اندام‌های کوچک و عضلانی بدن است که از دسته‌ای از ماهیچه‌های مخطط تشکیل شده است. زبان به حرکت غدا به سمت مری و در بلع غذا کمک می‌کند. یکی از بیماری‌های شایع زبان التهاب زبان یا گلوسیت است. این بیماری به علت خشکی دهان اتفاق می‌افتد و تغیراتی در بافت و رنگ زبان ایجاد می‌کند. در بیماری گلوسیت زبان متورم شده و رنگ آن تغییر می‌کند و سطح زبان اغلب به صورت ناهموار دیده می‌شود. نوع حاد این بیماری دردناک بوده و بر نوع صحبت کردن و غذا خوردن فرد تاثیر می‌گذارد. این مطلب به معرفی  انواع بیماری گلوسیت می‌پردازیم.

انواع بیماری التهاب زبان یا گلوسیت

گلوسیت حاد: این نوع از گلوسیت به طور ناگهانی توسعه یافته و علائم شدیدی به همراه دارد. در این نوع از گلوسیت درد و تنگی نفس و تورم زبان را به همراه دارد.

گلوسیت مزمن: در این نوع از بیماری با التهاب شدید زبان مواجه هستیم و بیانگر یه وضعیت پیشرفته است. گلوسیت مزمن شایع‌تر از گلوسیت حاد است.

گلوسیت آتروفیک: این نوع گلوسیت به نام گلوسیت هانتر نیز شناخته می‌شود. در این نوع از بیماری سطح زبان صاف و براق شده و به رنگ قرمز درمی‌آید. در این مورد صافی زبان به علت از دست دادن جوانه‌های چشایی است.

گلوسیت میانی یا متوسط: این نوع از گلوسیت بر اثر بروز عفونت ایجاد می‌شود.

علائم و نشانه‌های بیماری التهاب زبان

علائم این بیماری با توجه به نوع منشاء به وجود آوردنده آن در افراد مختلف متفاوت است ولی به طور کلی از علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد زبان
  • تغییر رنگ زبان
  • تورم و التهاب زبان
  • تغییر در بافت زبان
  • احساس سوزش و خارش در زبان
  • اختلال در جویدن و بلع غذا
  • اختلال در صحبت کردن

علت ایجاد بیماری گلوسیت

بیماری گلوسیت به علل مختلفی رخ می‌دهد که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

واکنش آلرژیک

یکی از دلایل مبتلا شدن به گلوسیت به خصوص گلوسیت حاد واکنش‌های آلرژیک است. در اثر یک واکنش آلرژیک به واسطه دارو و یا نوعی ماده غذایی و دیگر محرک‌ها ایجاد شده و جوانه‌های چشایی وبافت ماهیچه‌ای زبان را ملتهب می‌کند. در این حالت فرد دچار تورم و درد ناگهانی در ناحیه زبان می‌شود.

آسیب دهانی

یکی دیگر از دلایل ایجاد این بیماری صدماتی است که به زبان وارد می‌شود. از جمله این صدمات می‌توان به بریدگی، گاز گرفتگی ، سوختگی که باعث ایجاد تحریک و در نتیجه ایجاد بیماری می‌شود. گاهی این التهاب بر اثر استفاده از لوازم دندانپزشکی مانند پروتزهای دندانی و یا سیم ارتودنسی نامناسب رخ دهد.

عفونت‌ها

از مواردی که باعث ایجاد بیماری گلوسیت می‌شود عفونت‌های قارچی، ویروسی و باکتریایی است. بهداشت ضعیف دهان و دندان و تولید کم بزاق می‌تواند به عفونت منجر شده و احتمال ابتلا به گلوسیت را افزایش دهد.

بیماری‌ها

بیماری‌ها از جمله بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند می‌توانند یکی دیگر از علل ایجاد گلوسیت باشند. زیرا بسیاری از این بیماری‌ها می‌توانند جوانه‌های چشایی و ماهیچه‌های زبان را دچار اختلال کنند. از نمونه‌ها در این مورد هرپس سیمپلکس که منجر به تبخال‌ها و تاول‌های اطراف دهان می‌شود. همچنین بیماری سلیاک و سندروم سیگرن که باعث تغییر در ناحیه زبان شده و منجر به بیماری گلوسیت می‌شوند.

کمبود ویتامین و مواد معدنی

کمبود ویتامین و مواد معدنی یکی از دلایل شایع گلوسیت است. زمانی که فرد در خون خود آهن به اندازه کافی نداشته باشد دچار کمبود آهن می‌شود و باعث پایین آمدن سطح میوگلوبین خود می‌شود. میوگلوبین ماده‌ای در گلبول‌های قرمز خون است که نقش مهمی در سلامت عضلات بدن از جمله زبان دارند.

کمبود ویتامین‌هایی چون ویتامین B12 ، ویتامین E ، ریبوفلاوین، فولات، و نیاسین نیز منجر به ایجاد گلوسیت می‌شوند.

پیشگیری از ابتلا به گلوسیت یا التهاب زبان

• رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده مرتب از نخ دندان و دهانشویه
  • تغذیه سالم و شرکت در فعالیت‌های ورزشی
  • نوشیدن آب زیاد
  • اجتناب از مصرف مایعات داغ و غذاهای تند و اسیدی
  • عدم مصرف الکل و مصرف دخانیات
  • شستشوی دهان با محلول آب و نمک در طول روز

درمان بیماری گلوسیت

درمان گلوسیت بستگی به علت و منشاء آن دارد و زمانی که منشاء آن به خوبی تشخیص داده شود درمان می‌شود. اگر علت ابتلا به بیماری عفونت‌های ویروسی یا بیماری‌های قارچی باشد پزشک با تجویز دارو و آنتی بیوتیک‌ها، ضد قارچ و ضد ویروس به درمان بیمار می‌پردازد. تجویز مکمل‌های دارویی و غذایی برای افرادی که در اثر کمبود ویتامین مبتلا شده‌اند بهترین درمان است. در نهایت رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن به سلامت زبان و لثه کمک می‌کند.

WeCreativez WhatsApp Support
کلینیک شبانه‌روزی تاج دنتال
سلام ، چطور می توانم کمک کنم؟