آیا کشیدن و یا جراحی دندان عقل دردناک است؟
جراحی دندان عقل

آیا کشیدن و یا جراحی دندان عقل دردناک است؟

19 اسفند 98 جراحی مقالات

دندان عقل

مطمعنا بارها نام دندان عقل را شنیده‌اید. به سومین دندان آسیای بزرگ که در انتهای هر قوس فکی قرار دارند دندان عقل گفته می‌شود. به طور معمول این دندان‌ها در سنین 17 تا 20 سالگی درمی‌آیند. از آنجایی که رشد این دندان با شروع مرحله بزرگسالی انسان همزمان می‌شود، به آن دندان عقل می‌گویند. در بعضی افراد در زمان جنینی جوانه‌های دندان عقل تشکیل نمی‌شود و نهایتا دندان عقل در این افراد رشد نمی‌کند. دندان عقل می‌تواند مانند دیگر دندان2ها می‌تواند به جویدن غذا کمک کند به شرط این که سالم و مناسب رشد کند. اگر این دندان در جای مناسب خود رشد نکندممکن است به دندان‌های مجاور، استخوان فک یا سیستم عصبی آسیب بزند.

هر فرد دارای 4 دندان عقل است که 2 دندان عقل در فک بالا و 2 دندان عقل در فک پایین قرار دارند. در بعضی از افراد به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های دوران کودکی، ژنتیک، عدم هماهنگی رشد استخوان فک با اندازه دندان‌ها و… این دندان‌ها در در داخل فک نهفته می‌مانند. گاهی ممکن است قسمتی از تاج آنها به طور ناقص در دهان ظاهر شوند، که در این صورت به آن دندان عقل نیمه نهفته گفته می‌شود.

مشکلات دندان عقل

اغلب افراد با دندان عقل خود مشکلاتی را دارند. از جمله مشکلاتی که دندان عقل روییده، نهفته و نیمه نهفته می‌تواند ایجاد کنند عبارتند از:

• تغییر شکل و آسیب در ریشه دندان مجاور
  • ایجاد کیست و تومور‎ های خوش‌خیم و بد‌خیم با منشأ دندانی در اطراف دندان عقل نهفته
  • کاهش استحکام استخوان فک توسط یک دندان نهفته و عدم استحکام مکانیکی استخوان فک در برابر ضربه
  • ایجاد التهاب و عفونت باکتریایی در گونه، زبان یا گلو
  • آبسه دندان در نتیجه عفونت باکتریایی
  • بیماری‌های لثه (ورم لثه یا پریودنتال)
  • نامرتبی و درهم ریختگی قوس فکی و دیگر دندان‌ها

جراحی دندان عقل

به علت قرار گیری دندان عقل در انتهای فک و توجه ناکافی به بهداشت و شستشوی این دندان پوسیدگی زودهنگام را در این دندان مشاهده می‌کنیم که این پوسیدگی دندان به سرعت به دندان‌های مجاور منتقل می‌شود.

خارج کردن یا جراحی دندان عقل

در طول تاریخ بشر انسان‌های نخستین به علت رژیم غذایی که وجود داشته دندان‌های عقل برای جایگزین شدن آسیاب مفید بوده‌اند. اما امروزه که رژیم‌های غذایی ملایم‌تر و نرم‌تر هستند نیازی به وجود دندان‌های عقل نیست. از انجایی که دیگر این دندان‌ها نقش ندانی در جویدن غذا ندارند و با توجه به مشکلات و دردسرهایی که به وجود می‌آورند، ممکن است لازم باشد توسط دندانپزشک از فک خارج شوند. اما اگر تا جایی که ممکن است خارج نکردن دندان عقل مشکلی ایجاد نمی‌کند، خارج نکنید چرا که خارج کردن بدون دلیل به علت آسیب به اعصاب دندان توصیه نمی‌شود.

بهترین سن برای خارج کردن دندان عقل از دهان زیر 20 سالگی است. هر چند در بازه زمانی 20 تا 40 سالگی هم امکان خارج کردن این دندان وجود دارد اما بعد از 40 سالگی کشیدن دندان عقل مشکل است. عوارضی که ممکن است خارج کردن دندان عقل داشته باشد شامل خونریزی، درای ساکت و آسیب به اعصاب می‌باشد.

موارد منع کشیدن

• سن بالای 40 سال
  • پنهان شدن کامل دندان عقل در استخوان طوری که آسیبی برای محیط اطرافش نداشته باشد.
  • افرادی که دارای نقص و ضعف در سیستم ایمنی خود می‌باشند و یا دارای بیماری‌های قلبی، عروقی و انعقادی هستند.
  • احتمال آسیب به بافت‌های مجاور مثل عصب دندانی تحتانی

البته با وجود تمام موارد گفته شده بهتر این که تصمیم نهایی برای کشیدن و عدم کشیدن دندان عقل را پزشک متخصص بگیرد.

روش کشیدن

قبل از کشیدن دندان خود حتما باید عکس OPG  از فک و دندان خود تهیه کنید. این عکس یک تصویر کلی از استخوان‌های فک و موقعیت دندان‌ها را نشان می‌دهد و برای تشخیص دقیق درمان بسیار موثر است. اگر دندان عقل به طور کامل رشد کرده باشد پس از تزریق بی حسی کشیدن آن همانند دیگر دندان‌ها است و نیازی به جراحی نیست. اما اگر دندان عقل به طور کامل رشد نکرده باشد و به صورت نهفته باشد برای خارج کردن آن نیاز به جراحی است و با برش دادن لثه دندان عقل نهفته را خارج می‌کنند.

درمان‌های خانگی برای تسکین درد دندان عقل

آب نمک: استفاده از ترکیب آب و نمک به علت خاصیت ضد عفونی کنندگی که دارد برای تمیز کردن دهان و خارج کردن ذرات غذا مناسب است.

تکه‌های یخ: استفاده از کمپرس یخ برای بی حس کردن اعصاب درد و کاهش تورم بسیار موثر است.

در مواردی که کشیدن دندان عقل توصیه نمی‌شود استفاده از روش‌های خانگی و مسکن‌ها بهترین راه حل است. در بسیاری از موارد هم دندانپزشک برای تسکین درد استفاده از یک دهانشویه مخصوص را پیشنهاد می‌دهد.