4 شهریور 98 ارتودنسی

ارتودنسی و بارداری

سلام امروز میخوایم در مورد ارتودنسی و بارداری با شما صحبت کنیم همانطور که شما میدانید بارداری و حاملگی یکی از مهمترین دوران هایی است که برای هر خانمی در زندگی پیش می آید و رابطه بارداری و زیبایی نیز با یک دیگر هماهنگ است زیرا در دوران بارداری جایگاه و نگاه زن به اطراف خود زیبا تر میشود و زیبایی های بیشتری را در زمان مادر شدن میبیند بنابراین باید این فرد لبخندی زیبا نیز در چهره خود داشته باشد.

همانطور که میدانید خانم ها نسبت به آقایان بیشتر به ظاهر خویش اهمیت میدهند و برای داشتن ظاهری بهتر و جوانتر تلاش میکنند به همین خاطر ممکن است که ارتودنسی و بارداری با هم دیگر تداخل داشته باشند یعنی خانوم هایی که در طی درمان ارتودنسی باردار می شوند نیز زیاد است.
به همین خاطر هیچ قانون و دلیلی در زیبایی وجود ندارد که ارتودنسی و بارداری با یکدیگر اتفاق بیفتد یعنی از نظر سلامتی فرد باردار نیز میتواند از دستگاههای ارتودنسی (ثابت یا متحرک) استفاده کند.

بیشتر بخوانید … مراقبت های دهانی در طول بارداری

نکات ارتودنسی و بارداری

ارتودنسی و بارداری
اما باید در این مورد نکته های زیر را در نظر داشته باشید:

در هنگام بارداری تغییرات هورمونی در بدن ایجاد میشود که بر روی حرکت دندان های خانوم باردار تاثیر می گذارد.
حتی در این موقع بیشتر عادت های غذایی خانوم ها عوض میشود که باعث آسیب رسیدن به درمان ارتودنسی می شود.
در این دوران داروهای استفاده شده ممکن است روی دندان ها تاثیر داشته باشند

بنابراین در همه این موارد بهتر است که شما با پزشک مربوطه خود در این زمینه ها مشورت کامل داشته باشید تا آسیبی به روند درمان دندان های شما نرسد.

شاید بهتر است این نکته را نیز بدانید که در طی دوران بلوغ و بارداری بافت های لثه شما بزرگ تر میشوند و این بزرگ شدن لثه ها به تغییرات هورمونی خانوم ها در طی دوران بارداری مربوط میشود.

به همین خاطر اگر بیماری بهداشت دهانی در خانوم باردار دیده شود و یا لثه آن التهاب داشته باشد بهتر است که شروع درمان ارتودنسی خانوم متوقف شده و به بعد از بارداری انتقال یابد.

در آخر بیماری های لثه در این دوران وجود دارد که مهم ترین آن ها این دو مورد است که نام برده ایم:
افزایش حجم یا التهاب لثه
تحلیل لثه

بیشتر بخوانید … علت تورم لثه در حین بارداری و راه های درمان آن چیست؟

ملاحظات درمانی

در این قسمت مواردی را به شما میگوییم که بهتر است شخص باردار در زمان بارداری این موارد را رعایت کند:

اول از همه بهتر است که بیمار با پزشک زنان خود و همچنین پزشک زیبایی خود در این زمینه و مشکلات پیش آمده حتما مشورت کامل را داشته باشد تا از به وجود آمدن هرگونه مشکل در فرد باردار در طی بارداری و نیز در بارداری های قبلی جلوگیری شود.
اطرافیان بیمار باید در طی این روند انگیزه و اشتیاق بیمار را در حد بالایی نگه دارند تا آسیب روحی به بیمار وارد نشود
سعی شود تا از داروهای ضد درد غیر استروئیدی استفاده نشود تا حد امکان
باید قبل و در حین درمان دندان های کشیده شده بیمار به طور کامل بررسی شود همچنین با علت کشیدن دندان که میتواند نشانه وجود عفونت یا چرک در دهان بیمار باشد
باید حتما لثه بیمار به طور دقیق معاینه شود و هرگونه خونریزی موجود ثبت شود.
کنترل کردن بیمار در فواصل زمانی کمتر نسبت به بقیه بیماران
تا حد امکان از تجویز رادیوگرافی در زمان بارداری پرهیز شود.

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج