معالجه خشکی دهان

1 مرداد 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان کلینیک دندانپزشکی

خشکی دهان

دهان انسان بالغ سالم در حدود سه پنت بزاق تولید می کند. شاید اهمیت بزاق چیزی نیست که شما اغلب فکر می کنید، اما بزاق نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن و دهان شما دارد. خشکی دهان میتواند مشکلاتی برای شما بوجود آورد. اما بزاق برای بسیاری از اهداف مفید است. بزاق حاوی آنزیم هایی است که به هضم غذا کمک می کنند. بزاق باعث میشود که به راحتی صحبت کنید.

بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

فواید بزاق دهان

بزاق نیز با شستن غذا و دندانها و لثه ها، به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک میکند. بزاق با خنثی کردن اسیدهای مضر، توانایی درک طعم غذای خوشمزه را افزایش می دهد و باعث می شود که غذا راحت تر فرو برود. مواد معدنی موجود در بزاق نیز به تعمیر پوسیدگی دندان  کمک می کنند.

هر کس، در برخی مواقع ، دهان خشک را تجربه می کند، خشکی دهان همچنین “xerostomia” نیز نامیده می شود. این اتفاق زمانی میتواند بیفتد که شما عصبی هستید، ناراحت یا تحت فشار هستید یا به عنوان یک نتیجه از داروهایی که مصرف می کنید یا تحت دیگر درمان های پزشکی هستید. اگر دهان خشک تمام مدت یا بیشتر از زمان خود اتفاق می افتد، می تواند ناراحت کننده باشد و می تواند عواقب جدی برای سلامت دهان شما داشته باشد.

خشک شدن دهان را تحریک می کند، که می تواند باعث التهاب و حساسیت بیشتر و ایجاد عفونت شود. بدون اثرات پاکسازی بزاق، پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات بهداشت دهان، بسیار شایع است.

بررسیهای منظم دندانی مهم هستند. در هر قرار ملاقات، هر گونه داروی مصرفی و سایر اطلاعات مربوط به سلامت خود را به پزشک  یا متخصص دندانپزشکی خود گزارش دهید. تاریخ پزشکی به روز می تواند به شناسایی علت خشکی دهان کمک کند.

افزایش میزان دریافت مایعات، مصرف آب شیرین مکرر یا مکیدن تراشه های یخ ممکن است کمک کند. دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است با استفاده از بزاق مصنوعی، همچنین به عنوان “جایگزین بزاق” یا “مرطوب کننده دهان” ، برای حفظ رطوبت دهان کمک کند. از مصرف تنباکو و مصرف نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کرده و الکل و نوشیدنی های گازدار را محدود کنید.

از آنجا که دهان خشک باعث افزایش پوسیدگی دندان و سایر مشکلات می شود، مهم است که مراقب دندان ها و لثه های خود باشید. برس دو بار در روز مسواک زده و نخ ریسی کنید و یا از یک پاک کننده دیگر بین دندان ها یک بار در روز برای حذف مواد غذایی از بین دندان که مسواک شما نمی تواند آن ها را تمیز کند استفاده کنید.

بیشتر بخوانید... علائم و نشانه های خشکی دهان

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند خشکی دهان میشوند این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

پیشنهاد ویژه : با رزرو آنلاین نوبت می توانید 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی دریافت کنید

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج