هالیتوز چیست؟

28 تیر 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان کلینیک دندانپزشکی

هالیتوز چیست؟

نفس بد نفسی است که بوی ناخوشایند دارد. که همچنین  به عنوان هالیتوز شناخته می شود. این بو می تواند  زمان به زمان رخ دهد، یا بسته به علت آن می تواند طولانی مدت باشد. میلیون ها باکتری در دهان، به ویژه در پشت زبان، زندگی می کنند. در بسیاری از افراد، آنها دلیل اصلی نفس بد یا هالیتوز هستند. شرایط گرم و مرطوب دهان برای رشد این باکتری ها ایده آل است. بدترین نفس با وجود چنین باکتری هایی در دهان ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

انواع هالیتوز

برخی از انواع نفس بد در نظر گرفته شده اند که نسبتا طبیعی هستند. آنها معمولا نگرانی های بهداشتی خاصی ندارند. یک مثال «بوی بد دهان در اول صبح» است. این به دلیل تغییراتی است که در هنگام خواب در دهان شما اتفاق میافتد. در طول روز، بزاق ترشح میشود و غذاهای فاسد را از بین می برد. بدن در شب به مقدار کمی بزاق ترشح می کند. دهان شما خشک می شود و سلول های مرده به زبان شما و به داخل گونه های شما می چسبند. هنگامی که باکتری ها از این سلول ها برای غذا استفاده می کنند، بو را ایجاد می کنند.

علاوه بر این، نفس بد می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

_بهداشت دهان و دندان کم – مسواک زدن و نادرست بودن آن، اجازه می دهد تا کمی از مواد غذایی که بین دندان ها در داخل دهان بمانند. ضعف بهداشت دهان و دندان در نهایت به بیماری پریودنتال (آدامس) منجر خواهد شد که همچنین می تواند نفس بدی را ایجاد کند.

_عفونت دهان – این می تواند ناشی از حفره در دندان یا بیماری پریودنتال (آدامس) باشد.

_عفونت های دستگاه تنفسی – عفونت های گلو، سینوس یا ریه

_منبع خارجی – از جمله سیر، پیاز، قهوه، سیگار کشیدن، تنباکو، و نوشیدن قهوه، چای و / یا شراب قرمز به دندان هایتان کمک می کند که تغییر رنگ دهند!

_دهان خشک (xerostomia) – این می تواند به علت مشکلات غدد بزاقی، داروها و یا تنفس دهان ایجاد شود. تعداد زیادی از نسخه ها و داروهای ضد عفونی باعث خشکی دهان می شوند.

_بیماری ها – دیابت، بیماری کبد، بیماری کلیوی، بیماری ریه، بیماری سینوسی، بیماری ریفلاکس و سایر بیماری ها…

_بیماری روانی – بعضی افراد ممکن است باور کنند که نفس بدی دارند، اما دیگران آن را متوجه نمی شوند. این به عنوان “pseudohalitosis” نامیده می شود.

علائم هالیتوز

شما همیشه نمی توانید متوجه شوید که نفس بدی دارید. این به این دلیل است که سلولهای تشخیص بوی بد دهان در نهایت به دماغ خود ما میرسند!افراد دیگر ممکن است متوجه شوند و واکنش نشان دهند، مانند زمانی که شما صحبت می کنید.

بیشتر بخوانید... چگونه از بوی بد دهان در اول صبح خلاص شویم

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند بوی بد دهان میشوند این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

پیشنهاد ویژه : با رزرو آنلاین نوبت می توانید 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی دریافت کنید

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج