حذف دندان

12 تیر 98 اصطلاحات دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان پوسیدگی دندان جراحی کلینیک دندانپزشکی

حذف دندان

اگر  دندان شما شکسته شده یا آسیب دیده  باشد، دندانپزشک شما سعی خواهد کرد تا آن را با روش حذف دندان ، پر کردن، تاج یا سایر روشهای دندانپزشکی ثابت کند. رویش کج برخی از دندان ها  می‌تواند پوسیدگی دیگر دندان‌ ها را در پی داشته باشد، لذا در صورت رویش کج، این دندان باید توسط دندانپزشک حذف شود.

بیشتر بخوانید ... نکات روزانه برای حفظ سلامت دندان ها

به غیر از آسیب و پوسیدگی عوامل دیگری باعث حذف دندان میشود که عبارتند از :

برخی از افراد دندان های اضافی دارند ،که از ورود دندان های دیگر به دهان جلوگیری می کنند.

برخی از افراد ممکن است نیاز به استخراج دندان هایی برای قرار گرفتن بقیه دندان ها در جای خود داشته باشند.

گاهی اوقات دندانهای کودکان در گذر زمان می افتند تا دندانهای دائمی وارد شوند.

افرادی که داروهای ضد سرطانی دریافت می کنند ممکن است دندان های آلوده داشته یاشند، زیرا این داروها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. بنابراین ممکن است دندان های آلوده نیاز به استخراج داشته باشند.

دندان عقل، همچنین مولر سوم نیز نامیده می شود، اغلب بعد از اتمام رویش تمام دندان ها در دهان ظاهر می شود. آنها معمولا در نوجوانی یا اوایل دهه 20 بوجود می آیند. اگر آنها فاسد یا آلوده باشند، یا در صورت نبودن محل کافی برای رویش حتما باید کشیده شوند.

انواع روش های حذف دندان

کشیدن ساده:

این روش بر روی یک دندان انجام می شود که در دهان دیده می شود. دندانپزشکان عمومی معمولا از استخراج ساده استفاده می کنند. در یک استخراج ساده، دندانپزشک دندان را با وسیله ای به نام آلواتور آزاد می کند. سپس دندانپزشک با استفاده از یک ابزار به نام فورسپس برای حذف دندان استفاده می کند.

کشیدن با جراحی:

این روش پیچیده تر است، که  دندان ممکن است در خط دندان شکسته یا نیافتد، استفاده می شود. جراحان فک و صورت معمولا از این روش شایع استفاده می کنند، هرچند دندانپزشکان عمومی نیز می توانند آنها را انجام دهند. پزشک یک برش کوچک را در لثه بیمار ایجاد می کند تا دندان شکسته یا دندان عقل را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است لازم باشد برخی از استخوان ها را در اطراف دندان ها، با نصف کردن دندان به منظور استخراج آن بکار ببرند.

اکثر پزشکان استخراج ساده را می توانند با استفاده از یک تزریق (یک بی حس کننده موضعی) انجام دهند. شما ممکن است  از مواد مخدر برای کمک به استراحت دندان استفاده کنید! برای استخراج با روش جراحی، یک بی حس کننده موضعی دریافت خواهید کرد، و همچنین ممکن است بیهوشی  از طریق وریدی (داخل وریدی) داشته باشید. بعضی افراد مانند بیماران با شرایط خاص پزشکی و رفتاری و کودکان  ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشند.

اگر در حال دریافت آرامشی آگاهانه (بی حسی) هستید، ممکن است از استروئیدها و داروهای دیگر به عنوان آرام بخش داخل وریدی تزریق شود. استروئید ها پس از درمان، درد و تورم را کاهش می دهند.

در طول استخراج دندان، می توانید انتظار داشته باشید که فشار را احساس کنید، اما بدون درد. اگر دچار درد یا خارش شدید، به دندانپزشک خود بگویید.

عوارض کشیدن دندان

داشتن دندان حذف شده حتما ملزم به یک عمل جراحی نیست. حتی پس از استخراج ساده، می توانید انتظار ناراحتی خفیف نیز داشته باشید. تحقیقات نشان داده است مصرف داروهایی که شامل ایبوپروفن مانند Advil، Motrin  است، می تواند بعد از استخراج دندان ، درد کمتری داشته باشد. با دوزهای که دکتر شما  توصیه می کند، 3 تا 4 بار در روز را مصرف کنید. قرصهای اول را قبل از بیهوشی محلی بکشید.

استخراج به روش جراحی به طور کلی باعث درد بیشتر پس از عمل می شود تا استخراج ساده. سطح ناراحتی و طول مدت آن بستگی به دشوار بودن حذف دندان دارذ. دندانپزشک شما ممکن است داروهای ضد درد را برای چند روز تجویز کند. در اکثر مواقع درد بعد از چند روز از بین می رود.

در اینجا چند نکته برای کمک به کم کردن ناراحتی و بهبود سرعت شما وجود دارد:

برای کاهش تورم می توانید بر روی صورت خود یخ قرار دهید. به طور معمول، آنها به مدت 20 دقیقه در یک نقطه باقی می مانند و 20 دقیقه برداشته می شوند. اگر درد شما بعد از تورم از بین نرود، صورت شما سفت و سخت می شود، برای درمان ، فشرده های گرم را امتحان کنید.

غذاهای نرم و سرد را برای چند روز بخورید.

شستشوی ملایم با آب نمکی گرم، 24 ساعت بعد از عمل جراحی می تواند به تمیز نگه داشتن منطقه کمک کند. از یک نیم قاشق چای خوری نمک در یک فنجان آب استفاده کنید. در عرض یک یا دو روز پس از جراحی بیشتر تورم و خونریزی به پایان می رسد. درمان کامل حداقل دو هفته طول می کشد.

بعد از جراحی شما نباید سیگار بکشید. این اقدامات می تواند باعث لخته شدن خون  از سوراخ هایی که در دندان است، شود.

اگر بخواهید بخیه بکنید، پزشکان ممکن است از نوعی که خودشان را توصیه میکنند استفاده کنند. که جذب آن معمولا یک تا دو هفته طول می کشد. شستشو با آب نمکی گرم، کمک می کند تا بخیه ها را از بین ببرند. برخی از بخیه ها باید توسط دندانپزشک یا جراح برداشته شود.

با دندانپزشک یا جراح دهان تماس بگیرید اگر:

_ تورم به جای بهتر شدن بدتر میشود.

_ تب، لرز و قرمزی دارید

_ خونریزی غیرطبیعی در این منطقه دارید

_ مشکل بلعیدن دارید

_ این منطقه بعد از 24 ساعت اول به خونریزی می انجامد.

_ زبان، چانه یا لب شما بیش از 3 تا 4 ساعت بعد از عمل احساس خارش می کند.

بیشتر بخوانید ... چه وقتی کشیدن دندان لازم است؟

نتیجه گیری:

امروزه افراد زیادی دچار مشکلات بهداشت دهان و دندان از جمله ناتوانی در حفظ سلامت دندان به دلیل بروز برخی از مشکلات مانند کشیدن دندان میشوند این می تواند ناشی از خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن نوشیدنی ها، کمبود ویتامین های اساسی، عفونت های دهان و دندان و یا مشکلات روزمره بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، هنگامی که یک فرد قادر به جلوگیری از این عمل نیست، مراجعه به یک دکتر یا دندانپزشک کار عاقلانه ای خواهد بود. آن ها می توانند علت اصلی را تعیین کنند و با روش هایی مانند تنظیم یک رژیم غذایی سالم که مانع از دست رفتن سلامت دندان شما می شوند را بکار گیرند.

پیشنهاد ویژه : با رزرو آنلاین نوبت می توانید 15 درصد تخفیف در خدمات دندانپزشکی دریافت کنید

گردآوری : گروه بهداشت دهان و دندان کلینیک دندانپزشکی تاج